Škola tvorivého vzdelávania
Cieľ projektu:
Inovovať obsah a metódy vyučovacieho procesu
Cieľová skupina: študenti
a pedagogickí zamestnanci školy
Postupné kroky projektu:
1. Analýza súčasného stavu školy
2. Tvorba strategického plánu školy
3. Rozvoj ľudských zdrojov a inovácie
výchovno-vzdelávacieho procesu školy
4. Tvorba a inovácia Školského vzdelávacieho
programu
5. Inovácia školského vzdelávacieho procesu
6. Pilotné overovanie inovácie a tvorba finálnej
dokumentácie
Projekt je zameraný na inovovanie kurikula v nasledovných
predmetoch:
- anglický jazyk
- nemecký jazyk
- dejiny výtvarnej kultúry
- technológia
- technické kreslenie
- počítačová grafika
Momentálne prebieha:
Nevyhnutným predpokladom premeny tradičnej školy na
modernú je aj „modernizácia“ pedagógov prostredníctvom ich vzdelávania,
rozvoja kompetencií a osobnostného rozvoja, čo sa následne prejaví
aj na kvalite výchovno-vzdelávacieho programu.
Prvá vzdelávacia aktivita sa realizovala dňa 21.4.2011. Modulu
„Manažment žiackych projektov“ sa zúčastnilo 22 frekventantov.
Vzdelávanie v rozsahu 10 hodín bolo zamerané na manažment žiackych
projektov – metódy kontroly realizácie projektov žiakmi, metódy
sledovania ich práce a výkonov, metodiku hodnotenia projektov.
1.
krok: Analýza súčasného stavu školy
Analýza sa zamerala na mapovanie stavu školy v nasledovných
oblastiach: kvalita a efektivita výchovno-vzdelávacieho procesu;
napĺňanie potrieb žiakov a ich vzťah ku škole; ľudské zdroje – ich
kvalita, potreby, nároky; materiálne zabezpečenie; vzťah medzi školou
a jej partnermi (zriaďovateľ, samospráva, podniky, rodičia).
Analýza využila výskumné metódy ako dotazník, rozhovor; štúdium
relevantných dokladov; pracovné stretnutia zástupcov školy
s dodávateľom expertných služieb
2.
krok: Tvorba strategického plánu školy
Strategický plán školy bol vypracovaný externými poradcami. Obsahuje
súbor návrhov na zmenu, ktoré škole z dlhodobého hľadiska
zabezpečia možnosť transformácie z tradičnej školy na modernú.
3.
krok: Rozvoj ľudských zdrojov a inovácie
výchovno-vzdelávacieho procesu školy
Súčasťou projektu je vzdelávanie pedagógov a následné zavádzanie
inovatívnych metód a foriem do výchovno-vzdelávacieho procesu.
Jednotliví učitelia sa zúčastnili nasledovných vzdelávaní:
- Projektové vyučovanie,
- Príprava digitálneho obsahu pre
vzdelávanie,
- Didaktika tvorby e-learningových
materiálov a kurzov,
- Koučovanie,
- Manažment žiackych projektov,
- Príprava a spracovanie
videoukážok pre skvalitňovanie vzdelávacieho procesu,
- Inovatívne stratégie vyučovania
a učenia sa,
- Tvorba školského kurikula.
Škola zároveň navštívila podobné školy umeleckého zamerania
v Jihlave, Prahe, Košiciach, kde si pedagógovia mohli na
pracovných stretnutiach vzájomne vymeniť svoje skúsenosti z praxe.
4.
krok: Tvorba a inovácia Školského vzdelávacieho programu
Kurikulum, čiže obsah vzdelávania, tvorí zdravé jadro každého školského
vzdelávacieho programu, preto jeho dômyselná výstavba je základom
ďalšieho úspechu. Pedagógovia inovovali aj nanovo tvorili školský
vzdelávací program pre jednotlivé predmety. O vhodne stanovených
vyučovacích cieľoch a správnosti volených metodík mali možnosť
konzultovať s externými poradcami pre dané predmety
i s hlavnou školiteľkou, s ktorou sa stretávali počas
seminárov.
5.
krok: Inovácia školského vzdelávacieho procesu
Inovácia spočíva v nasledovných aktivitách:
- zavádzanie moderných vyučovacích
metód a foriem vyučovania do vzdelávacieho procesu;
- obstarávanie nových didaktických
prostriedkov;
- tvorba učebných pomôcok.
6.
krok: Pilotné overovanie inovácie a tvorba finálnej
dokumentácie
Cieľom je overiť novovytvorený a inovovaný Školský vzdelávací
program, otestovať využitie vytvorených a obstaraných didaktických
materiálov či nové formy a metódy vzdelávania priamo v praxi.
Pilotovanie vykonávajú pedagógovia priamo na hodinách so žiakmi.
Výsledky pilotovania budú slúžiť ako podklad k definitívnej úprave
školského vzdelávacieho programu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|